پارماتیک
پارماتیک

طراحی برند بوک

طراحی برند بوک توسط بهترین و مجرب ترین گرافیستان کشور

? برترین مجری طراحی برند بوک های برندهای مطرح در ایران ?
ما بهترین مسیر را برای پیشبرد تبلیغات، استراتژی و … به شما نشان خواهیم داد.

طراحی برند بوک تعریفی درباره اهداف و ایده اصلی سازمان ارائه می دهد و به مخاطب دید کلی در رابطه با چرایی به‌وجود آمدن برند سازمان می‌دهد که شامل ماموریت برند، تصویر و ارزش‌های بنیادی برند است. بنابراین در طراحی برند بوک از توضیحات کلی برند یعنی هدف برند تا جزییات مانند فونت، طرح واره  و رنگ برند را بصورت دقیقی بیان می‌کند. برند بوک در واقع طراحی کتابچه راهنمای برند است که قوانین، اصول و تمامی جزئیات مربوط به برند در آن درج شده است؛ ترکیب تمام موارد گفته شده به علاوه کارکنان و مشتریان سازمان و همچنین چشم انداز سازمان و محصول برند بوک را کامل تر می کند. تا اینجا متوجه شدیم کتابچه‌ی برند، هویت برند شرکت را تعریف می‌کند. با ما در دپارتمان پارماتیک همراه باشید تا هر آنچه در مورد طراحی برند بوک مورد نیاز است را به شما بگوییم.

برای مشاهده نمونه کارها و اطلاع از قیمت طراحی برندبوک حتما با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

دریافت مشاوره

ایجاد احساس صمیمیت

استفاده از احساسات در طراحی برای ایجاد صمیمیت و ارتباط هر چه بیشتر مخاطب با کتاب

زیبا در طراحی

تیم طراحی بسیار قدرتمند همراه با اتاق فکر های فشرده و ایده پردازی های جذاب برای جلب رضایت هرچه بیشتر کارفرما و مخاطب

رعایت UI و UX

رعایت الگو های UI و UX با جدیدترین تحقیقات بدست آمده از روانشناسی چشم و احساسات انسان ها

روانشناسی رنگ

بهره گیری از برترین متخصصان در زمینه انتخاب رنگ ، متناسب با مخاطب هدف که در نتیجه افزایش فروش را منجر می شود

تمام برند هایی که  نام آنها به کرات به گوش شما خورده است دارای برند بوک یا دفترچه برند ویژه خود هستند. از جمله: اپل، کوکاکولا و گوگل . در تعریفی دیگر از برند بوک می توان گفت منبعی است برای اطلاعات آتی شرکت در رابطه با برند، فرض کنید در حال ایجاد سایتی برای شرکت خود هستید در همین بین طراح UI و طراح گرافیست برای اعمال تغییرات ویا باز‌طراحی نیاز به اطلاعات دقیق لوگو، فونت و پالت رنگی مورد استفاده در بحث برند سازی شرکت خواهد داشت در این صورت با مراجعه به برند بوک می‌تواند تمام این اطلاعات را به‌دست آورد. طراحی برند بوک کمک می کند تا تمام بخش های برند سازی یکپارچه و در یک راستا حرکت کنند.

برند‌ بوک چگونه هویت برند شما را تعریف می‌کند؟

طراحی برند بوک در واقع یک نمایش جهانی از هویت برند شرکت و کسب و کار است. اما هویت برند چیست؟ هویت برند به قوانین برند، ارزشهای اصلی برند، شیوه تعامل برند با مخاطب، چرایی بوجود آمدن برند و اهدافی که دنبال می کند اشاره دارد. در راستای این مفاهیم صاحب برند درباره اهداف، ماموریت و چشم انداز شرکت و گنجاندن آن در برند سازمانی، چگونگی اثرگذاری نام و شمایل برند بر مخاطب، نام گذاری و ویژگی محصولات، مشتریان هدف، مزیت های  رقابتی که برند سازمان ایجاد می‌کند و مواردی از این دست شفاف‌سازی می نماید. پس از تبیین این مفاهیم، تهیه برند بوک با توجه به مراحل استاندارند نگارش اغاز می‌شود.

باید توجه داشته باشید که نام‌گذاری برند بسیار حائز اهمیت است؛ بهتر است در ابتدای کار طراحی برند بوک، در مورد نام برند، فونت و شکل لوگوی برند بررسی های لازم انجام شود و زمان کافی برای این مرحله اختصاص داده شود. چرا که تغییر دادن هریک از این موارد در آینده هزینه های زمانی و خسارت های مالی در پی خواهد داشت. برای مثال شرکت Gap با توجه به الزاماتی که داشت تصمیم به تغییر لوگوی موجود گرفت که این امر موجب نارضایتی بسیاری از مخاطبانش شد؛ در نهایت برای حفظ مشتریان خود مجبور شدند لوگوی قبلی را استفاده کنند. حال، برند بوک با جواب دادن به سوالات زیر هویت برند را تعریف می‌کند؟

  • مشتریان برند شما چه کسانی هستند؟
  • مزیت رقابتی برند شما چیست؟
  • دیگران وقتی نام برند شما را بشنوند چه چیزی به ذهنشان خطور خواهد کرد؟
  • نحوه تعامل برند شما به مخاطبانتان به چه صورت است؟
  • وقتی شما و دیگر راههای تبلیغاتیتان فعال نیستند، مشتری‌ها چه برخوردی با کسب و کار شما خواهند داشت؟

در بازار امروز که رقابت زیادی برای جذب مخاطب و مشتری وجود دارد برندها سعی دارند تا با برند سازی مدرن در ذهن مخاطب ماندگار شوند؛ در این عصر که برندسازی از اهمیت زیادی برخوردار است توجه به تکنیک‌های مدرن برندسازی که لازمه‌ی آن تدوین و طراحی برند بوک یا کتابچه برند است از اهمیت زیادی برخوردار است . درگذشته تبلیغات بصورت کارت ویزیت، بروشور، تبلیغ در تلویزیون و رادیو رایج بوده اما امروز تبلیغات شکل پیچیده تری به خود گرفته (مانند تبلیغات دیجیتال و وب‌سایت ها) همین امر صاحبان کسب و کار را مجبور می‌کند تا برای اینکه از گردونه بازار رقابتی امروز خارج نشوند اشرف کافی در این زمینه‌های الکترونیک کسب کرده و به سمت تخصص گرایی روی آورند. حال اولین گام برای توسعه برند ایجاد سند برند است که آن را برند بوک می‌نامند.

طراحی برندبوک

بخش‌های اصلی برند‌ بوک چیست؟

این را بدانید که هر طراحی برند بوک موفقی بخش‌های مهم و اساسی دارد که باید حتما وجود داشته باشند. ما در اینجا این موارد را برایتان لیست کرده‌ایم:

  • بخش اول) تاریخچه برند:

در این مرحله مختصری از چشم انداز، ماموریت و اهداف برند به همراه مقدمه ای از تاریخچه برند نوشته می شود. اگر از آغاز تا به امروز تغییراتی در برند ایجاد شده باشد بهتر است در این قسمت اضافه شود. چشم انداز و ماموریت شرکت باید مختصر و مفید باشد.

  • بخش دوم) واژه‌شناسی برند:

در این مرحله علت انتخاب نام برند، ریشه یابی و معانی واژه برند تشریح می شود.

  • بخش سوم) بررسی‌های گرافیکی برند:

باید توجه شود که تمامی بخش ها از ترکیب یکسان و متناسب طراحی، رنگ، اندازه فونت و غیره، برخوردار باشند. در این بخش در مورد رنگ‌ها بیشتربحث می‌شود؛ بررسی های گرافیکی برند به بخش های زیر تقسیم می شود:

  1. پالت رنگ اول:

خصوصیات دقیق رنگ مورد استفاده در لوگو و ثبت کدهای مورد استفاده. برای مثال RGB(205,92,92) به رنگ جگری اشاره دارد. همانطور که متوجه شدید برند بوک با ثبت دقیق اجزای لوگو احتمال خطا و تفاوت لوگو در بخش‌‌های مختلف را کاهش می‌دهد.

  1. پالت دوم رنگ:

بیشتر لوگوها از یک رنگ اصلی و یک یا چند رنگ پشتیبان تشکیل شده اند برای مثالب سایه یا Shadow حاشیه رنگ اصلی

  • بخش چهارم) تگ لاین برند:

متنی که در زیر لوگو آورده می شود؛ معمولا مختصر بوده و به صورت شعار استفاده می شود. فونت تگ لاین برند و نیز رنگ آن با پالت رنگی ویژه خود از ابتدا تعیین می‌شود

  • بخش پنجم) تایپوگرافی:

دسته بندی از فوت هایی که در لوگو مورد استفاده قرار گرفته و فونت های مرتبط که قرار است در بدنه متن یا سرفصل ها مورد استفاده قرار گیرد. به بیانی ساده تر تمامی فونت های مورد استفاده در لوگو، تگ لاین، صفحات و‌ب‌سایت و سربرگ صفحات یکپارچه سازی می شود.

  • بخش ششم) نام اختصاری شرکت:

نام اختصار شرکت باید در لوگو آورده شود.

  • بخش هفتم) لحن برند:

در ابتدا باید به این نکته توجه کرد که چگونه تعاملی با مخاطبان خواهید داشت؟ لحنی گرم و صمیمی  یا خشک و جدی و یا جسورانه . برای مثال وقتی به برند کوکاکولا نگاه می کنید چه برداشتی دارید، تم رنگی برند کوکاکولا بسیار تاثیر گذار است و حس انرژی و هیجان را به مخاطب القا می کند

  • بخش هشتم) محصولات برند:

در این بخش سبد محصولات خود را برای بخش مشتریان هدف به نمایش گذاشته می‌شود.

در نهایت اینکه اگر صاحب کسب و کار با قدمت بالا هستید مواردی مانند تابلوهای نمایندگی‌ها، ساختار و معماری محیط کار، ساختار همایش‌‌ها، بنر و انواع اعلان‌ها، ساختار نگارشی ایمیل‌‌ها، متن و المان‌های گرافیکی تبلیغاتی، ساختار و طراحی غرفه‌های نمایشگاهی و غیره در برند بوک یکپارچه شوند.

طراحی کتابچه برند

عناصر برند‌ بوک یا همان کتابچه برند چیست؟

برند بوک از المان‌های مختلفی تشکیل شده است قبل از اینکه برند را توسعه دهیم، 4 عنصر اصلی را باید در آن لحاظ کنیم:

  1. ماموریت و چشم انداز (Mission & Vision):

در این قسمت باید چرایی به وجود آمدن برند را شرح دهیم. باید توضیحات این بخش شفاف و بیانگر مفهوم ماموریت و چشم انداز باشد. بیانیه ماموریت شرکت گوگل “سازماندهی اطلاعات جهاتی بصورتی مفید در دسترس جهان” می باشد. پس نیاز نیست توضیحات طولانی در این بخش داشته باشیم.

  1. مخاطب هدف:

مشتریان هدف خود را بصورت شفاف مشخص می‌کنیم. اینکه چه کسانی هستند؟ چرا نیازمند محصول یا خدمات ما هستند؟ برای رسیدن به مشتریان هدف باید تحقیقات بازار گسترده‌ای انجام شود.

  1. شخصیت:

چه کلماتی برند را به خوبی توصیف می‌کنند؟ این کلمات شخصیت برند شما را مشخص میکنند و به بازاریابی و محتوای وب‌سایت شما جهت می دهند. برای مثال برند اپل ذهنیت خلاقیت و نوآوری در ذهن مخاطب ایجاد می‌کند.

  1. ارزش:

در اینجا اصولی که برای برند مهم است آورده می‌شود، ارزش‌های به یاد ماندنی که برند ارائه می دهد؛ برای مثال برند آمازون ارزش “امکان خرید مطمئن” را به مشتریان ارائه می دهد.

چه زمانی برای طراحی دفترچه برند مناسب‌تر است؟

بهتر است در آغاز راه اندازی کسب و کار حتی قبل از طراحی لوگو برای تدوین برند بوک اقدام کنید. البته اگر کسب و کار خود را آغاز کردید و کارهای مربوط به طراحی لوگو نیز انجام شده است باز هم برای بهبود برند و حتی اصلاح آن می توانید با کمک افراد متخصص برند بوک خود را طراحی نمایید و گام موثری در جهت شفاف سازی و تحقق اهداف برند بردارید. توجه داشته باشید که می‌توانید در آینده بخش‌هایی از برند بوک خود را اصلاح یا ویرایش کنید؛ برای مثال می توانید از گرافیست برای تغییر در طراحی های موجود در برند بوک استفاده کنید، فقط دقت کنید در صورت تغییر در قسمتی از برند بوک حتما باید  در سایر بخش‌ها نیز آن مورد را اصلاح نمایید. در این مسیر تیم متخصص پارماتیک برای مشاوره و تهیه برند بوک همراه شما خواهد بود.

قیمت طراحی برند بوک

هر برند بوک می‌تواند از چند صفحه تا 100 صفحه باشد و طراحی برند بوک به عوامل متعددی اعم از وسعت کسب و کار، زمینه کاری، محصولات/خدمات شما و هدف شما از تدوین برند بوک  که تمامی این موارد روی هزینه تاثیرگذار هستند. برای دریافت لیست قیمت از طریق شماره راه های ارتباطی ….. با ما در تماس باشید

سفارش طراحی برند بوک

همانطور که قبلا اشاره کردیم طراحی برند بوک، تمام آنچه که به برند مربوط می‌شود را در‌بر می‌گیرد؛ از خدمات طراحی لوگو (تمام موارد مربوط به طراحی ازجمله فونت، پالت رنگ و … )، چگونگی ارتباط با مخاطب (لحن لوگو)، مستندات مربوط به اهداف، ماموریت و چشم انداز و تاریخچه نام تجاری گرفته تا ظاهر و فونت وب سایت و لوازم اداری شرکت (مانند سربرگ)  که کارکنان برای ارتباط با مشتری از آن استفاده می‌کنند. از طرف دیگر برند بوک کتابچه راهنمای مفیدی برای استفاده از لوگو در بخش‌های مختلف اعم از وب‌سایت و سربرگهای شرکت می باشد چرا که مختصات لوگو به همراه پالت رنگی در کتابچه برند به تفصیل و دقیقا شرح داده می شود. بنابراین برند بوک ابزار مفیدی برای پای گذاشتن در مسیر برندسازی است.

طراحی برند بوک نتیجه همکاری توام مدیران شرکت، یک تیم متخصص تدوین و طراحی می‌باشد؛ شرکت پارماتیک با سابقه تخصصی طراحی و تدوین انواع برند بوک برای کارخانه، شرکت و فروشگاه های تازه تاسیس یا قدیمی همراه شما خواهد بود و شما می‌توانید برای طراحی برند بوک از مشاوره رایگان تیم پارماتیک برخوردار شوید .

خدمات پارماتیک در طراحی برند بوک و برندینگ

نیروهای متخصص پارماتیک برای برندینگ و توسعه برند شما راهکارهایی متناسب با شرایط کنونی شرکت شما ارائه می کنند و در این مسیر همراه شما خواهند بود.

ارائه مشاوره و همکاری با مدیران شرکت جهت تدوین مستندات طراحی برند بوک؛ همانطور که قبلا گفتیم در تدوین برند بوک مدیران شرکت با شرکت‌هایی که خدمات مربوطه را ارائه می دهند همکاری نزدیکی داشته باشند چرا که هیچ‌کس بهتر از خود آنها نمی‌داند که برند چه هدفی دارد و شرکت در 10 سال آینده کجا قرار می‌گیرد.

علاوه بر موارد فوق پارماتیک در خصوص استراتژی های بازاریابی و نحوه تعامل با مشتریان هدف در کنار شما خواهد بود.

توصیه ما به شما: با توجه به بازار رقابتی امروز،  شرکت‌ها بهتر است برای صرفه جویی در زمان و هزینه و همچنین شفاف‌سازی در خصوص برند برای مخاطبان خود  و حتی کارکنان داخل شرکت و یکپارچه‌سازی سیستم برندینگ و بسیاری از مزایایی که قبل‌تر گفته شد نیازمند تدوین و طراحی برند بوک در شان شرکت خود هستند تا راحت‌تر با مخاطبان خود ارتباط برقرار کرده و پیام برند خود را به گوش آنها برسانند همچنین در رفتار داخلی شرکت برای کارکنان نیز یکپارچگی ایجاد کنند چرا که با خواندن برند بوک اطلاعاتی از قبیل لحن برند، ارزش‌های برند، نحوه برندسازی، اهداف برند و غیره کسب می‌کنند و بهتر خواهند توانست پیام برند را در ارتباطات خود با مشتری به آنها برسانند، همچنین رفتار آنها در راستای هدف برند شکل خواهد گرفت. اما طراحی برند بوک یا کتابچه برند کار چه کسانی است؟ حتما با متخصصان و طراحان این زمینه مشورت کنید.

سوالات متداول

برند بوک چیست؟ و چرا باید برند بوک داشته باشیم؟

برند بوک سک ساز و کار عملی و راهبردی است که اهداف اصلی و نحوه نمایش آنها را در بازار رقابتی نشان می دهد. هر کسب و کاری برای اینکه بتواند به صورت حرفه‌ای در بازار رقابت کند نیاز دارد که یک هویت منسجم و با اهدافی روشن داشته باشد. برند بوک این شرایط را برای شما مهیا خواهد کرد.

هزینه طراحی برندبوک چقدر است؟

هزینه و قیمت برند بوک با توجه به ابعاد برند هر مجموعه متفاوت است و قیمت ثابتی را نمی‌توان برای آن در نظر گرفت. برای دریافت اطلاع دقیق از قیمت برند بوک، پیشنهاد می‌کنیم با مشاوران پارماتیک تماس بگیرید.

مدت زمان طراحی برند بوک چقدر است؟

طراحی برند بوک با توجه به ابعاد برند از یک تا سه ماه متغیر است.

پارماتیک تا به امروز برای چه مجموعه‌هایی برندبوک طراحی کرده است؟

خوشبختانه پارماتیک در کارنامه خود لیستی از مطرح‌ترین و بزرگترین مجموعه ها نظیر: انجمن مدیریت جهادی کشور، بنیاد پزشک، کارخانه سبلان پارچه اردبیل، شرکت دی و … را دارد.